15 Paź. 2009
Bezpieczeństwo to wynika z geometrii ronda, która zmusza kierowców do ograniczenia prędkości i zachowania ostrożności wobec pozostałych kierowców. Na rondzie jednak obowiązują konkretne zasady, o których kierowcy często zapominają .
Na rondach, w przeciwieństwie do standardowych skrzyżowań, samochody poruszają się w tym samym kierunku,
więc nie istnieje ryzyko najgroźniejszego uderzenia czołowowego. Ronda wymuszają zmniejszenie prędkości, dając kierowcy więcej czasu na ewentualną reakcję w obliczu zagrożenia.
Mimo, że zapisy ustawy „Prawo o ruchu drogowym” nie precyzują jasno zasad poruszania się po rondzie, warto pamiętać o tym, że właściwy dobór pasa ruchu oraz prawidłowe używanie kierunkowskazów jest ważne dla zachowania bezpieczeństwa. Jeżeli kierowca zamierza skręcać na rondzie w prawo, powinien zająć pas maksymalnie zbliżony do prawej krawędzi i zasygnalizować to kierunkowskazem.
W przypadku gdy zajdzie konieczność zmiany pasa już na rondzie należy pamiętać, aby ustąpić pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się po tym pasie. Chcąc jechać prosto przez rondo, zazwyczaj powinno się odpowiednio wcześniej włączać kierunkowskaz w celu sygnalizowania opuszczenia ronda.
Prawidłowe używanie kierunkowskazów jest szczególnie istotne w przypadku małych rond z jednym pasem ruchu. Wcześniejsze sygnalizowanie chęci opuszczenia ronda ułatwia włączenie się do ruchu innym samochodom czekającym na wjazd i dzięki temu zwiększa płynność jazdy.
Na rondzie szczególną uwagę należy zwrócić na jadące obok ciężarówki, a także motocykle. Duże samochody potrzebują więcej przestrzeni aby skręcić, dlatego zdarza się, że zajmują więcej niż jeden pas. Motocykle natomiast ze względu na mniejsze rozmiary mogą się pojawić na rondzie nagle i „niezauważone” przez innych kierowców.
Mimo, że zapisy ustawy „Prawo o ruchu drogowym” nie precyzują jasno zasad poruszania się po rondzie, warto pamiętać o tym, że właściwy dobór pasa ruchu oraz prawidłowe używanie kierunkowskazów jest ważne dla zachowania bezpieczeństwa. Jeżeli kierowca zamierza skręcać na rondzie w prawo, powinien zająć pas maksymalnie zbliżony do prawej krawędzi i zasygnalizować to kierunkowskazem.
W przypadku gdy zajdzie konieczność zmiany pasa już na rondzie należy pamiętać, aby ustąpić pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się po tym pasie. Chcąc jechać prosto przez rondo, zazwyczaj powinno się odpowiednio wcześniej włączać kierunkowskaz w celu sygnalizowania opuszczenia ronda.
Prawidłowe używanie kierunkowskazów jest szczególnie istotne w przypadku małych rond z jednym pasem ruchu. Wcześniejsze sygnalizowanie chęci opuszczenia ronda ułatwia włączenie się do ruchu innym samochodom czekającym na wjazd i dzięki temu zwiększa płynność jazdy.
Na rondzie szczególną uwagę należy zwrócić na jadące obok ciężarówki, a także motocykle. Duże samochody potrzebują więcej przestrzeni aby skręcić, dlatego zdarza się, że zajmują więcej niż jeden pas. Motocykle natomiast ze względu na mniejsze rozmiary mogą się pojawić na rondzie nagle i „niezauważone” przez innych kierowców.
Ważne linki