14 Cze. 2013
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podsumowała konsultacje społeczne projektu Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020. Wzięło w nich udział prawie 900 uczestników, z czego ponad 90% opinii stanowiły uwagi przekazane przez obywateli. Wszystkie wnioski przekazane do Sekretariatu KR BRD zostały poddane analizie, a na jej podstawie powstał raport.Konsultacje społeczne prowadzone były od 9 stycznia do 30 marca br. Do opiniowania projektu zaproszono jednostki administracji rządowej i samorządowej i inne podmioty zajmujące się bezpieczeństwem ruchu drogowego: instytucje, organizacje i stowarzyszenia aktywnie działające na rzecz zmniejszenia liczby ofiar wypadków w Polsce, a także obywateli - najważniejszych uczestników ruchu drogowego.
Analizę (na podstawie przekazanych opinii) oparto na 5 głównych filarach Programu. Zdaniem respondentów najważniejsze problemy związane z bezpieczeństwem na drogach to:
I. Bezpieczne drogi (51%, 453 wnioski)
- Bezpieczny człowiek (47%, 412 wniosków)
- Bezpieczna prędkość (33%, 289 wniosków)
- Bezpieczny pojazd (8%, 68 wniosków)
- Ratownictwo i opieka powypadkowa (2%, 18 wniosków).
Najczęściej wskazywanym przez respondentów obszarem w zakresie potencjalnych zmian i usprawnień Programu był II filar - „Bezpieczny człowiek”. Najczęściej pojawiały się opinie o zbyt małym znaczeniu działań edukacyjnych, zarówno wśród niechronionych uczestników ruchu (piesi i rowerzyści), jak również obecnych i przyszłych kierowców (zły system szkolenia, szkolenie pod kątem egzaminu, a nie rzeczywistych umiejętności itp.). Pojawiały się też głosy o konieczności zaostrzenia systemu karania za wykroczenia na drodze, szczególnie najcięższe, takie jak wysokie przekroczenia dopuszczalnej prędkości, przejeżdżanie na czerwonym świetle czy brawurowa jazda. Znaczna liczba uczestników konsultacji opowiedziała się również za zmianami w systemie karania za wykroczenia drogowe (większe zróżnicowanie kar za poszczególne wykroczenia, tak aby „piraci drogowi” byli odpowiednio ukarani, uzależnienie wysokości mandatu od dochodów kierowcy itp.).
Proces konsultacji społecznych dotyczył wyłącznie założeń zawartych w projekcie Programu. W związku nagłośnieniem przez media tematu dotyczącego fotoradarów, szereg przekazanych wniosków odnosił się wprost do tego zagadnienia, a nie do treści projektu.
Przekazane uwagi i opinie zostaną wprowadzone do projektu dokumentu Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020. Ostateczna wersja dokumentu zostanie przyjęta przez członków Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Podsumowując:
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przygotowała propozycję projektu „Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013-2020”. Główne założenia Programu to wyznaczenie nowych celów w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce: nie więcej niż 2000 ofiar śmiertelnych i nie więcej niż 5600 ciężko rannych w 2020 roku. Program opisuje zintegrowane podejście do rozwiązywania problemów oraz sposoby osiągnięcia tak wyznaczonych celów. Został skonstruowany zgodnie z zasadami:
a) 4xE (ang. engineering, enforcement, emergency, education), które wskazuje na wszystkie obszary działań i inicjatyw potrzebnych do podniesienia stanu bezpieczeństwa na drogach, tj.: inżynierię i technologię, nadzór, ratownictwo i edukację.
b) uznanego międzynarodowego podejścia „Bezpieczny system”. W uproszczeniu zakłada ono, że człowiek korzystający z drogi może zawsze popełnić błąd. System ma ograniczyć konsekwencje ludzkiego błędu.
Analizy przeprowadzone przy opracowaniu raportu pozwoliły na zidentyfikowanie głównych problemów bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz sklasyfikowanie ich w pięciu głównych obszarach (filarach) Programu:
1) Bezpieczny człowiek - kształtowanie bezpiecznych zachowań oraz ochrona
uczestników ruchu drogowego.
2) Bezpieczne drogi - wdrażanie standardów bezpieczeństwa ruchu drogowego
eliminujących największe zagrożenia w ruchu drogowym, rozwój systemu zarządzania
bezpieczeństwem infrastruktury drogowej.
3) Bezpieczna prędkość - kształtowanie zachowań kierowców w zakresie jazdy z bezpieczną prędkością, usprawnienie systemu zarządzania prędkością.
4) Bezpieczny pojazd - usprawnienie działań dotyczących kontroli stanu technicznego pojazdów, doskonalenie systemów bezpieczeństwa w pojazdach.
5) System ratownictwa i pomocy medycznej - integracja i rozwój Krajowego Systemu Ratownictwa, usprawnienie systemu pomocy ofiarom wypadków drogowych.
Ważne linki