24 Lis. 2009
Wymiana amortyzatorów jest dobrym momentem na sprawdzenie ich osprzętu. Uszkodzenia mocowań kolumn zawieszenia, odbojów lub osłon amortyzatorów, mogą sprawić, że nowy amortyzator nie będzie działał poprawnie, a może nawet ulec zniszczeniu.
Dzięki amortyzacji koła przez cały czas przylegają do nawierzchni, co bezpośrednio przekłada się na polepszenie właściwości jezdnych i możliwości hamowania samochodu. Gdy będziemy zwlekać z wymianą uszkodzonych mocowań kolumn zawieszenia może mieć to poważne konsekwencje – usterki te obniżają efektywność tłumienia drgań.
W konsekwencji koła nie utrzymują idealnego kontaktu z nawierzchnią, powoduje to wydłużenie drogi hamowania i negatywnie wpływa na zachowanie samochodu w zakrętach i podczas omijania przeszkód.
Należy również pamiętać, że gdy wszystkie elementy układu zawieszenia są w idealnym stanie - elektroniczne systemy wspomagające układ jezdny takie, jak ABS, system kontroli trakcji i system kontroli dynamiki jazdy działają prawidłowo
W konsekwencji koła nie utrzymują idealnego kontaktu z nawierzchnią, powoduje to wydłużenie drogi hamowania i negatywnie wpływa na zachowanie samochodu w zakrętach i podczas omijania przeszkód.
Należy również pamiętać, że gdy wszystkie elementy układu zawieszenia są w idealnym stanie - elektroniczne systemy wspomagające układ jezdny takie, jak ABS, system kontroli trakcji i system kontroli dynamiki jazdy działają prawidłowo
Gdy są uszkodzone mocowania kolumn zawieszenia przyczynia się to do przekazywania wibracji do wnętrza pojazdu. Zużyte mocowania i odboje zwiększają obciążenie oddziałujące na nowe amortyzatory/kolumny zawieszenia i powodują ich szybsze zużycie. Mają one też wpływ na inne elementy układu, np. łożyska wahaczy.
Odboje, których zadaniem jest zapobieganie nadmiernemu obciążeniu amortyzatorów również przyspieszają zużycie amortyzatorów gdy te nie są w pełni sprawne. Podczas przejeżdżania przez krawężnik lub szybkiej jazdy po dziurach tylko w pełni sprawny odbój nie pozwoli tłoczysku uszkodzić zaworu dennego, co w konsekwencji spowodowałoby zniszczenie amortyzatora. Jedynie nieuszkodzone osłony amortyzatorów są w stanie chronić tłok przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wilgoć i sól, czy uderzeniami kamieni.
Odboje, których zadaniem jest zapobieganie nadmiernemu obciążeniu amortyzatorów również przyspieszają zużycie amortyzatorów gdy te nie są w pełni sprawne. Podczas przejeżdżania przez krawężnik lub szybkiej jazdy po dziurach tylko w pełni sprawny odbój nie pozwoli tłoczysku uszkodzić zaworu dennego, co w konsekwencji spowodowałoby zniszczenie amortyzatora. Jedynie nieuszkodzone osłony amortyzatorów są w stanie chronić tłok przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wilgoć i sól, czy uderzeniami kamieni.
Ważne linki