09 Cze. 2010
Podczas m.in. wymiany opon można dokładnie przejrzeć ogumienie w naszym aucie. Powinno się to robić częściej, bo na podstawie tego można się sporo dowiedzieć o stanie technicznym podwozia. Zanim ściągniemy koła z samochodu należy je opisać z której strony i na jakiej osi pracowały.
Od tego jakie jest zużycie opony zależy w głównej mierze od stylu jazdy kierowcy oraz od geometrii zawieszenia i ciśnienia powietrza.
Gdy bieżnik jest nadmiernie zużyty na środku opony to świadczy to, że jest zbyt wysokie ciśnienie. Natomiast gdy są nadmiernie zużyte obie zewnętrzne części bieżnika to wtedy ciśnienie jest zbyt niskie.
Dlatego ważne jest prawidłowe ciśnienie. Natomiast, gdy bieżnik opony jest zużyty równomiernie i w związku z tym co pewien czas pojawia się poprzeczna linia jest to oznakiem, że opona jest już zużyta i nadaje się do wymiany.
Gdy zużycie bieżnika jest jednostronne informuje to o nieprawidłowej geometrii zawieszenia. Gdy obydwie przednie opony mają nadmiernie zużyte wewnętrzne części bieżnika to jest to nieprawidłowa zbieżność i koła są zbyt rozbieżne. Natomiast gdy na obydwu oponach zużyte są zewnętrzne części bieżnika to zbieżność jest zbyt duża.
Jeśli chodzi o kąt pochylenia koła to nadmiernie zużyta tylko jedna opona świadczy o złym kącie pochylenia koła.
Skutkiem zużytych amortyzatorów jest z kolei tzw.„ząbkowanie”opony.
Gdy opona jest „wyząbkowana”, to w jedną stronę ręka będzie się przesuwać płynnie, natomiast w drugą będziemy zawadzać o wystające kanty bieżnika. Świadczy o tym również znaczny wzrost hałasu szczególnie przy niewielkich prędkościach.
Gdy bieżnik jest nadmiernie zużyty na środku opony to świadczy to, że jest zbyt wysokie ciśnienie. Natomiast gdy są nadmiernie zużyte obie zewnętrzne części bieżnika to wtedy ciśnienie jest zbyt niskie.
Dlatego ważne jest prawidłowe ciśnienie. Natomiast, gdy bieżnik opony jest zużyty równomiernie i w związku z tym co pewien czas pojawia się poprzeczna linia jest to oznakiem, że opona jest już zużyta i nadaje się do wymiany.
Gdy zużycie bieżnika jest jednostronne informuje to o nieprawidłowej geometrii zawieszenia. Gdy obydwie przednie opony mają nadmiernie zużyte wewnętrzne części bieżnika to jest to nieprawidłowa zbieżność i koła są zbyt rozbieżne. Natomiast gdy na obydwu oponach zużyte są zewnętrzne części bieżnika to zbieżność jest zbyt duża.
Jeśli chodzi o kąt pochylenia koła to nadmiernie zużyta tylko jedna opona świadczy o złym kącie pochylenia koła.
Skutkiem zużytych amortyzatorów jest z kolei tzw.„ząbkowanie”opony.
Gdy opona jest „wyząbkowana”, to w jedną stronę ręka będzie się przesuwać płynnie, natomiast w drugą będziemy zawadzać o wystające kanty bieżnika. Świadczy o tym również znaczny wzrost hałasu szczególnie przy niewielkich prędkościach.
Ważne linki