09 Lut. 2015
Zaśnieżone i oblodzone drogi, a także konieczność zrzucania z dachu białej czapy i skrobania szyb skutecznie potrafi zniechęcić do używania zimą samochodu. Czy możemy go więc wyrejestrować do wiosny? Niestety, polskie przepisy nie przewidują takiego rozwiązania. Wyrejestrowanie pojazdu jest możliwe wyłącznie w przypadkach przewidzianych ustawą o ruchu drogowym. Kiedy można tego dokonać? I jakie dokumenty należy złożyć?
Kiedy można wyrejestrować pojazd?
Pojazd może zostać wyrejestrowany tylko na wniosek jego właściciela w przypadku, gdy:
- pojazd został przekazany do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów,
- w wypadku kradzieży pojazdu, jeżeli właściciel złożył stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za fałszywe zeznania.
- w przypadku wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany za granicą lub sprzedany za granicę,. zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą, udokumentowania trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności.
Jakie dokumenty musimy złożyć?
Wyrejestrowanie samochodu będzie wymagało wizyty w wydziale komunikacji urzędu miasta bądź starostwa. Do wniosku o wyrejestrowanie pojazdu należy dołączyć dowód rejestracyjny, kartę pojazdu (jeżeli była wydana), a także tablice rejestracyjne. Dodatkowo należy okazać:
- dowód osobisty właściciela,
- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej - w przypadku gdy dowód własności jest wystawiony na osobę prowadzącą działalność gospodarczą,
- wypis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) - w przypadku osoby prawnej,
- pisemne pełnomocnictwo - w przypadku działania przez osobę upoważnioną,
- dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie,
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej za decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu oraz za pełnomocnictwo.
Poza powyższymi dokumentami, w zależności od przyczyny wyrejestrowania pojazdu, należy złożyć stosowne oświadczenia lub zaświadczenia dotyczące np. kradzieży, zniszczenia, kasacji, sprzedaży poza granice kraju itd. Z obiektywnych też powodów niektórych dokumentów nie będziemy mogli dołączyć, jak np. tablic rejestracyjnych w przypadku kradzieży. Za wyrejestrowanie zapłacimy 10 zł.
Czym grozi niepłacenie obowiązkowego ubezpieczeniu?
Kary za brak spłaty ubezpieczenia są bardzo wysokie. Maksymalna kwota, jaką przyjdzie zapłacić właścicielowi samochodu osobowego w 2014 roku, to 3360 zł. Gdy przerwa w ubezpieczeniu nie przekroczy 3 dni, zapłacimy 20 proc. kwoty maksymalnej, czyli 670 zł. Jeśli okres bez OC potrwa od 4 do 14 dni - trzeba będzie zapłacić 1680 złotych.
Egzekwowaniem kar z tytułu braku OC zajmuje się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który posiada coraz pełniejszą bazę danych na temat samochodów i wykupionych na nie polis. Ubezpieczyciele mają obowiązek zgłaszać do UFG informacje o zawarciu polisy i dacie jej wygaśnięcia. Jeśli więc w rejestrze funduszu odnotuje się zakończenie okresu ważności OC, a informacja o przedłużeniu lub zawarciu polisy z innym towarzystwem, albo wyrejestrowaniu samochodu nie nadejdzie, UFG nakłada karę.
źródło: Mojafirma.pl
Ważne linki