07 Cze. 2013
Jeden milion – tyle według szacunków jeździ skuterów po polskich drogach.Kierowcy tych jednośladów skarżą się, że prowadzący samochody traktują ich bez należytego poszanowania i "spychają" ich na krawężnik. Z kolei w opinii kierowców samochodów podobne zastrzeżenia jak do motocyklistów tzn.: skutery zajeżdżają im drogę, blokują pasy ruchu i pojawiają się przed maską znienacka.Pierwsze skutery powstały w latach dwudziestych np. DKW – Lomos z 1922 ale popularność zdobyły po II wojnie światowej dzięki Vespie oraz Lambetice. W Polsce seryjnie był produkowany skuter Osa a szczyt popularności przypada na lata 60.Dzięki niewielkiemu zużyciu paliwa, niskiej cenie i dużej mobilności w mieście są alternatywą dla motocykli i samochodów.
Każdy nowoczesny skuter wyposażony jest w automatyczne sprzęgło, automatyczną bezstopniową skrzynię biegów oraz prawie zawsze w bagażnik pod fotelem. Istnieją liczne modyfikacje, pozwalające na znaczną poprawę osiągów. Szczególnie popularne jest to w grupie skuterów należących do motorowerów. Te małe pojazdy zyskują dzisiaj coraz więcej zwolenników. Aktualnie nowy skuter produkowany w Chinach można kupić już za 2 – 3 tysiące złotych. Jakość tych pojazdów jest bardzo zróżnicowana, jednak dzięki niskiej cenie sprzedają się w ogromnych liczbach. Z racji tego, że są dostepne prawie na każdą kieszeń należy pamiętać o kilku zasadach.
Zasady sprawdzające się zawsze i wszędzie:
- każdy kierowca powinien pamiętać o zachowaniu zasad bezpieczeństwa,
- szacunku dla innych uczestników ruchu,
- panowaniu nad emocjami,
- w przypadku skuterów dodatkowo, że prowadzący taki pojazd jest bardziej narażonym na urazy uczestnikiem ruchu, niż osoba jadąca w aucie.
Kierowcy skuterów
Prowadzący skutery (motorowerzyści w ogóle) mają obowiązek jazdy poboczem, jeśli nadaje się ono do jazdy, a poruszanie się nim nie stwarza zagrożenia dla pieszych. Gdy jest inaczej, wolno poruszać się skuterem prawą krawędzią jezdni. Skutery w większej grupie powinny poruszać się jeden za drugim. Jechać obok siebie mogą tylko wtedy, gdy nie utrudniają ruchu i nie stanowią zagrożenia dla innych kierowców. Jazda środkiem pasa ruchu jest dopuszczalna wyłącznie bezpośrednio przed skrzyżowaniem, gdy chcą skręcić w lewo.
W sezonie wiosenno-letnim, gdy po drogach porusza się duża liczba skuterów, kierowcy samochodów powinni częściej spoglądać w boczne lusterka, dzięki temu unikną zaskoczenia i kolizji z tym stosunkowo cichym pojazdem . Koła skutera są małe, więc łatwo o utratę równowagi, dlatego konieczne jest np. omijanie dziur w nawierzchni. Z tego powodu prowadzący skuter może być zmuszony do wykonania nagłego manewru omijania. Niebezpieczne dla tych pojazdów mogą być także śliskie po deszczu, namalowane na asfalcie znaki, np. pasy.
Parkowanie skutera
Zgodnie z przepisami skuter wolno parkować na jezdni, przy jej prawej krawędzi. To może jednak okazać się ryzykowne ze względu na kierowców samochodów, którzy sami parkując mogliby skuter przewrócić. Trzeba więc szukać bezpiecznych dal nich miejsc np. pod murem budynku czy przy wiacie przystanku. Jednak należy zawsze pamiętać, aby obok skutera pozostawić 1,5 m wolnego miejsca dla pieszych. Pod galerią handlową najlepiej zostawić pojazd przy parkingu dla rowerów.
Ważne linki