Naukajazdy.pl - Serwis dla kursantów i ośrodków szkolenia kierowców.


Pb 95, Pb 98, olej napędowy czy LPG?


08 Paź. 2010

Nowy rok przyniesie nam wzrost stawki VAT  a maj 2011 także wyższą akcyzę. Od pierwszego dnia długiego majowego weekendu zniknie ulga na biokomponenty zawarte w paliwach. Likwidacja tej ulgi przyczyni się do wzrostu cen benzyny ok. 10 gr. na litrze, natomiast oleju napędowego ok. 8 gr. Ponadto podwyżka stawki podatku VAT o 1 punkt procentowy spowoduje wzrost cen paliw znowu o ok. 3-4 gr. na litrze. Prognozy mówią więc same za siebie: za podróż zapłacimy o ok. 13-14 gr. więcej na litrze niż dotychczas.

 

Paliwa płynne są produkowane z ropy naftowej a następnie kupowane przez koncerny. Koncerny mogą mieć oprócz rafinerii, także składowiska paliw, hurtownie, a także pojedyncze stacje benzynowe detalicznej sprzedaży. Często koncerny sprzedają gotowe już paliwo innym firmom, które nie posiadają własnych rafinerii, ale mają np. własne hurtownie i sieć stacji benzynowych.

 

Na polskim rynku funkcjonują tylko dwa koncerny posiadające rafinerie i tworząc paliwo sprzedają je innym firmom. Są nimi:

  • Grupa LOTOS S.A. wcześniej funkcjonowała pod nazwą Rafineria Gdańska – w całości należy do skarbu państwa oraz
  • Polski Koncern Naftowy Orlen (dawniej Petrochemia Płock) S.A. – właścicielem w połowie jest skarb państwa
    a w połowie inne firmy.

Ponadto działa kilka koncernów zagranicznych, są to:

 

· BP Exspress (British Petroleum), zakupił wszystkie stacje Aral,
· Statoil, norweski koncern, który przejął w Polsce wszystkie stacje szwedzkiego Preem,
· Shell niemiecki,
· CONOCO (JET),
· Neste, wcześniej  Fortum Polska Sp. z o. o.
· Esso

W paliwo do naszych samochodów możemy ponadto zaopatrzyć się w mniejszych tj.:

 
· Duo,

· Dexpol,

· Petroprofit

· i wielu innych małych przedsiębiorstwach posiadających od 1 do kilku stacji benzynowych.

 
90 procent paliw dostarczanych detalicznie do stacji jest produkowana w Polsce. To oznacza, że nawet zagraniczne koncerny kupują gotowe paliwo na naszym rynku mimo, iż posiadają własne rafinerie. Ekspansja ze swoim paliwem na obce rynki dopiero się rozpoczyna i początki już po woli widać. Przykładowo Orlen wykupił sobie kilkaset stacji BP u naszych zachodnich sąsiadów i całkiem nieźle sobie radzi z ich utrzymaniem – w szczególności pod względem jakości.
 
 
Aby odpowiednio wybrać napęd dla swojego wozu musimy najpierw dowiedzieć się jakiego rodzaju produkt będzie najbardziej odpowiedni. Na rynku paliw wyróżniamy kilka rodzajów.
 Ja przedstawię te najbardziej popularne i dostępne:

· ON, czyli olej napędowy – jest jednym z najtańszych paliw a jego przeznaczenie to głównie samochody ciężarowe, nadaje się także do osobowych ale z silnikiem Diesla,
· Uniwersalna 95 – to paliwo zawierające ołów, jest przeznaczone do samochodów osobowych starszego rocznika,
· Bezołowiowa 95 to paliwo pozbawione ołowiu nadające się do nowszych samochodów,
· Bezołowiowa 98 posiada większą liczbę oktanów i jest paliwem szlachetniejszym oraz bardziej wydajnym, stosowanym do nowych samochodów,
· Gaz (LPG) jest to płynny propanbutan, paliwa tego mogą używać tylko ci kierowcy, którzy w swoich autach zamontowali instalację gazową, jest to opłacalne, bowiem gaz jest dużo tańszym paliwem nawet od ON,

· paliwa Premium, tworzone indywidualnie przez firmy, zazwyczaj są to po prostu ulepszone bezołowiówki. Przykładem może być produkt V-power o większej wydajności sprzedawany na stacjach Shell, lub porównywa Verva na stacjach Orlen czy Ultimate na BP. Paliwa typu Premium różnią się od standardowych w kilku kwestiach: przede wszystkim to głównie benzyny wysokooktanowe, 98 lub więcej. Ponadto dobór odpowiednich komponentów przy komponowaniu ulepszonych paliw benzynowych skutkuje zmniejszeniem szkodliwości spalin emitowanych z układu wydechowego silnika. Z punktu widzenia użytkownika najistotniejszą różnicą pomiędzy paliwami ulepszonymi a standardowymi jest ilość i jakość dodatków uszlachetniających np. antykorozyjnych, czyszczących, myjących. Im czystsze wnętrze silnika to niższa emisja spalin, lepsze domykanie zaworów i mniej problemów z samozapłonem

· Biopaliwo jest to paliwo zawierające w swoim składzie biokomponenty tzn. powstaje z przetwórstwa produktów organizmów żywych np. roślinnych, zwierzęcych czy mikroorganizmów. Zostało ono wymyślone by zmniejszyć uzależnienie od ropy naftowej. Najbardziej wydajną jest produkcja biopaliw z glonów. W Polsce nieustannie rośnie jego sprzedaż, w pierwszym półroczu tego roku wyniosła 183 tys. ton w analogicznym okresie 2009 tylko 45,5 tys. ton.

 
  Spośród powyższych paliw każde ma swoje zalety i wady, niestety nie ma uniwersalnego, dlatego decydując się na zakup nowego samochodu powinniśmy oprócz mocy silnika, ilości poduszek powietrznych i koloru karoserii zwrócić uwagę na to, co będzie wprawiało w ruch naszą maszynę.

 

 

 
 
Nawigacja Satelitarna czyli Global Positioning System
GPS - Kupować czy nie kupować? Oto jest pytanie. Czy posiadanie nawigacji GPS jest nadal przejawem luksusu i czy naprawdę każdy kierowca powinien zaopatrzyć się w to urządzenie by móc bez trudu dotrzeć do celu?
140 km/h po autostradach w Polsce
Wracając z sylwestrowej zabawy zgodnie z podpisaną ustawą przez prezydenta elekta będziemy mogli przycisnąć gaz do 140 km/h na autostradzie i do 120 km/h na drodze ekspresowej dwujezdniowej!
Zobacz także podobne wiadomości