27 Lip. 2009
Umiesz jeździć, prowadzić samochód? - Wiesz jak robić to oszczędnie? Największe możliwości w oszczędzaniu tkwią wciąż nie w technologiach, ale w technice jazdy, w samych kierowcach. Eksperci koncernu DaimlerChrysler dają kilka zaleceń.
Należy zminimalizować wagę
Na zużycie paliwa ma wpływ ciężar przewożonego bagażu w samochodzie. Dobrze jest wiec regularnie opróżniać samochód ze starych rzeczy czyli wszystkiego, czego nie potrzebujemy albo od dawna nie używamy. Auto może wtedy ważyć nawet o kilkadziesiąt kilogramów mniej. Gdy jeździmy głównie w mieście można zrezygnować z koła zapasowego na rzecz zestawu naprawczego lub niewielkiej pompki do kół. W większości przypadków powietrze z przebitej opony schodzi powoli, więc pompka pozwoli ci bez problemu dojechać do najbliższego wulkanizatora.
Powinno się zmniejszyć opory powietrza
Opory powietrza zwiększają wszystkie wystające elementy, takie jak bagażniki dachowe, uchwyty na rowery czy też spojlery to zaś bezpośrednio przekłada się na zwiększone spalanie.
Powinno ruszać się od razu
Powinniśmy ruszać zaraz po uruchomieniu silnika, ponieważ każda sekunda postoju to strata paliwa.
Powinno się jak najszybciej przejść na dwójkę
Nadużywanie jedynki wyraźnie podwyższa zużycie paliwa, dlatego powinno się jak najszybciej przejść na dwójkę.
Należy optymalnie zmieniać biegi
Powinno się zmieniać biegi najpóźniej przy 3500 obr. , pozwoli to utrzymywać obroty w strefie niskiego zużycia paliwa .
Nie należy przekraczać ekonomicznej prędkości
Na zużycie paliwa wpływają też opór powietrza i toczenia auta. Dlatego maksymalna, ale ekonomiczna prędkość powinna uwzględniać te czynniki. Wynosi ona 90 km/h, nawet gdy na najwyższym biegu (a przy wysokim nadbiegu na przedostatnim - zazwyczaj piątym) silnik nie osiągnął maksymalnego momentu obrotowego.
Powinno hamować się silnikiem
Trzeba hamować silnikiem, ponieważ dopływ paliwa jest wtedy automatycznie odcinany, a więc nie ubywa nawet kropla. Należy wtedy pamiętać, by redukować biegi najpóźniej przy ok. 1200 obrotach/minutę, ponieważ w przeciwnym razie auto zacznie ponownie zasysać paliwo. Górna wartość obrotów nie ma znaczenia.
Powinno się gasić silnik na światłach
Okazuje się, że już sześciosekundowy (w starszych samochodach dwudziestosekundowy) postój na światłach ze zgaszonym silnikiem przynosi oszczędność.
Powinno się zachowywać odstępy i przewidywać
Gdy będziemy zachowywać większe odstępy pomiędzy autami pozwali to nam częściej hamować silnikiem. Dlatego warto też z daleka wypatrywać świateł.
Jeżeli trasa jest za długa lub za szybka na wspomnianą wcześniej dziewięćdziesiątkę, starajmy się utrzymywać stałą prędkość - jak najmniej przyspieszać, jak najrzadziej zwalniać.
Powinno się pamiętać, że skutek może przynieść tylko to gdy będziemy te zasady stosować razem.
Na zużycie paliwa ma wpływ ciężar przewożonego bagażu w samochodzie. Dobrze jest wiec regularnie opróżniać samochód ze starych rzeczy czyli wszystkiego, czego nie potrzebujemy albo od dawna nie używamy. Auto może wtedy ważyć nawet o kilkadziesiąt kilogramów mniej. Gdy jeździmy głównie w mieście można zrezygnować z koła zapasowego na rzecz zestawu naprawczego lub niewielkiej pompki do kół. W większości przypadków powietrze z przebitej opony schodzi powoli, więc pompka pozwoli ci bez problemu dojechać do najbliższego wulkanizatora.
Powinno się zmniejszyć opory powietrza
Opory powietrza zwiększają wszystkie wystające elementy, takie jak bagażniki dachowe, uchwyty na rowery czy też spojlery to zaś bezpośrednio przekłada się na zwiększone spalanie.
Powinno ruszać się od razu
Powinniśmy ruszać zaraz po uruchomieniu silnika, ponieważ każda sekunda postoju to strata paliwa.
Powinno się jak najszybciej przejść na dwójkę
Nadużywanie jedynki wyraźnie podwyższa zużycie paliwa, dlatego powinno się jak najszybciej przejść na dwójkę.
Należy optymalnie zmieniać biegi
Powinno się zmieniać biegi najpóźniej przy 3500 obr. , pozwoli to utrzymywać obroty w strefie niskiego zużycia paliwa .
Nie należy przekraczać ekonomicznej prędkości
Na zużycie paliwa wpływają też opór powietrza i toczenia auta. Dlatego maksymalna, ale ekonomiczna prędkość powinna uwzględniać te czynniki. Wynosi ona 90 km/h, nawet gdy na najwyższym biegu (a przy wysokim nadbiegu na przedostatnim - zazwyczaj piątym) silnik nie osiągnął maksymalnego momentu obrotowego.
Powinno hamować się silnikiem
Trzeba hamować silnikiem, ponieważ dopływ paliwa jest wtedy automatycznie odcinany, a więc nie ubywa nawet kropla. Należy wtedy pamiętać, by redukować biegi najpóźniej przy ok. 1200 obrotach/minutę, ponieważ w przeciwnym razie auto zacznie ponownie zasysać paliwo. Górna wartość obrotów nie ma znaczenia.
Powinno się gasić silnik na światłach
Okazuje się, że już sześciosekundowy (w starszych samochodach dwudziestosekundowy) postój na światłach ze zgaszonym silnikiem przynosi oszczędność.
Powinno się zachowywać odstępy i przewidywać
Gdy będziemy zachowywać większe odstępy pomiędzy autami pozwali to nam częściej hamować silnikiem. Dlatego warto też z daleka wypatrywać świateł.
Jeżeli trasa jest za długa lub za szybka na wspomnianą wcześniej dziewięćdziesiątkę, starajmy się utrzymywać stałą prędkość - jak najmniej przyspieszać, jak najrzadziej zwalniać.
Powinno się pamiętać, że skutek może przynieść tylko to gdy będziemy te zasady stosować razem.
Ważne linki