Naukajazdy.pl - Serwis dla kursantów i ośrodków szkolenia kierowców.


Za kółkiem jesteśmy za szybcy


03 Lut. 2010

Okazuje się, że 71 proc. kierowców prowadząc samochód przekracza dozwoloną prędkość. Jazda z nadmierną prędkością stanowi zagrożenie nie tylko dla podróżujących samochodem, ale również dla pieszych.


Pieszy uderzony przez samochód jadący 50 km/h ma ok. 55 proc. szans na przeżycie. Natomiast przy uderzeniu z prędkością ponad 70 km/h prawdopodobieństwo przeżycia jest niemalże zerowe.

Gdy jazda jest zbyt szybka ogranicza to kontrolę nad pojazdem i znacznie wydłuża drogę hamowania.
Chodzi tutaj zwłaszcza o sytuacje nagłe, które wymagają od kierującego pojazdem natychmiastowej reakcji.

Nadmierna prędkość jest szczególnie niebezpieczna zimą, ponieważ gdy droga jest zaśnieżona lub oblodzona w znacznym stopniu zmniejsza to przyczepność.

Według badań co trzeci wypadek spowodowany z winy kierującego jest wynikiem niedostosowania prędkości do warunków jazdy.
 
Oto dozwolone prędkości aut osobowych na polskich drogach:

W strefie zamieszkania: 20 km/h,
na obszarze zabudowanym: 50 km/h w godzinach od 5.00 do 23.00 i 60 km/h w godzinach od 23.00 do 5.00,
na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu: 100 km/h,
na drodze ekspresowej dwujezdniowej: 110 km/h,
na autostradzie: 130 km/h,
na pozostałych drogach: 90 km/h.



 
Kiedy wyważa się koła
Gdy koła są prawidłowo wyważone mają wpływ na komfort jazdy oraz czas eksploatacji opon. Gdy koła są niewyważone powoduje to przyspieszone zużycie opon.
Nie powinno się rozgrzewać auta na postoju
Ze względu na lekkie nowoczesne  materiały, z których zbudowane są obecnie silniki oraz nowoczesne syntetyczne oleje rozgrzewanie silnika np.: podczas odśnieżania i czyszczenia samochodu jest nieprawidłowe a...
Zobacz także podobne wiadomości