13 Lis. 2014
Z początkiem listopada zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące wymaganego wyposażenia nowych samochodów. Zgodnie z kolejną dyrektywą unijną, producenci nowych aut będą je musieli wyposażyć w systemy zwiększające bezpieczeństwo i zmniejszające zużycie paliwa. Dyrektywą objęte są wszystkie nowe modele aut oraz te po gruntownych zmianach.Koszty nowych rozwiązań poniosą niestety sami kierowcy.
CZUJNIKI CIŚNIENIA
Zapewnienie odpowiedniego ciśnienia w oponach przekłada się na bezpieczeństwo, zużycie paliwa i komfort jazdy. Jednak kierowcy pompują ogumienie głównie podczas wymiany. Dlatego producenci będą musieli montować system kontroli powietrza w oponach. Dzięki czujnikom na desce rozdzielczej samochodu pojawi się informacja o potrzebie dopompowania. Oczywiście zamontowanie czujników wiąże się z kosztami. Również wymiana opon w autach z takim osprzętem jest droższa i bardziej skomplikowana. Dodatkowym problemem jest ryzyko uszkodzenia czujnika i wysokie ceny części zamiennych.
ISOFIX, Wzmocniona kanapa, i obowiązkowe pasy
Każde nowe auto sprzedawane w Unii Europejskiej musi być wyposażone w ISOFIX, czyli system montażu fotelików dziecięcych. Oprócz tego oparcie tylnej kanapy musi posiadać dodatkowe wzmocnienia chroniące pasażerów w razie wypadku. To zabezpieczenie, aby ciężkie bagaże w trakcie wypadku nie zdemolowały kanapy i nie wdarły się do wnętrza. Kolejnym wymogiem jest system sygnalizujący niezapięcie pasów. Alarm w postaci sygnału dźwiękowego i wizualnego ma przypominać o konieczności ich zapięcia. Pomoże to uchronić pasażerów przed mandatami oraz ciężkimi obrażeniami, a nawet śmiercią.
Oszczędnie i ekologicznie
Ostatnim wymogiem jest system podpowiadający kierowcy o zmianie biegów. Chodzi o informację na wyświetlaczu mówiacą kiedy zmienić bieg na wyższy lub niższy żeby obniżyć zużycie paliwa i emisji CO2.
Ważne linki