![](/phpThumb/phpThumb.php?src=/cms/images/clipart/Image/kamila/small_10274626695.jpg&w=300)
30 Gru. 2014
Utrata kontroli nad samochodem bez wątpienia przeraża nawet najbardziej doświadczonego kierowcę. Śnieg, lód, śliska nawierzchnia, zbyt duża prędkość, a przede wszystkim małe umiejętności kierowcy, mogą doprowadzić do nagłej utraty kontroli nad pojazdem. Co robić gdy samochód zaczyna żyć własnym życiem i poruszać się w zupełnie inną stronę niż byśmy tego oczekiwali? Jak mądrze zareagować by wyjść cało z poślizgu?
Opanowanie
Łatwo powiedzieć, trudniej wykonać. Zimowa aura oraz nadmierna prędkość - takie połączenie może doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji często nerwy i stres biorą górę a wykonywane przez nas chaotyczne ruchy zdecydowanie pogarszają sytuację. Najczęściej popełnianym błędem jest nerwowe ściskanie kierownicy oraz wciskanie hamulca. Te dwie czynności zdecydowanie pogarszają sytuację. Bezpieczne wychodzenie z poślizgu to manewr, który powinien opanować każdy kierowca.
Działanie
W chwili poślizgu najlepszym posunięciem będzie wykonanie kontry kierownicą, jednak niesie to za sobą ryzyko zarzucenia pojazdu w jedna stronę. Efektem takiego zachowania będzie obracanie się samochodu wokół własnej osi. Jak poradzić sobie w takiej sytuacji? Zachowanie zimnej krwi to połowa sukcesu, drugą połową jest wciśnięcie gazu i przekręcenie kierownicy w kierunku obracania się pojazdu. Taki manewr doprowadzi do wyhamowania poślizgu i powrócenia do prawidłowego i zamierzonego kierunku jazdy.
Takie manewry dobrze jest poćwiczyć na specjalnych lekcjach z kontrolowanego poślizgu, gdzie pod czujnym okiem instruktora nauczmy się radzić sobie w nieprzewidzianych sytuacjach na drodze. Jak wyjść z poślizgu? Większość kierowców nie potrafi odpowiedzieć na takie pytanie, gdyż nie posiadają takiej wiedzy nie tylko w praktyce ale i w teorii. Dlatego ważne jest opanowanie tej umiejętności, ponieważ nasze zachowanie zazwyczaj jest błędne i prowadzi w znacznym stopniu do pogorszenia sytuacji.
Etapy wychodzenia z poślizgu:
- Gdy tylko wyczuliśmy poślizg, natychmiast należy ująć gazu i dać kontrę kierownicą. Jest to maksymalnie szybkie skręcenie kierownicą w kierunku ucieczki tyłu, czyli w przeciwną stronę względem zakrętu.
- Jeśli opisana reakcja nie przynosi rezultatu, to możemy spróbować wyciągnąć auto gazem. Tu należy zachować szczególną ostrożność, gdyż wciśnięcie gazu wiąże się z uzyskaniem większej prędkości. Gaz dodajemy na ułamek sekundy po czym dajemy kontrę w drugą stronę. Taki sposób wychodzenia z poślizgu jest trudny i wiąże się z dużym ryzykiem uderzenia w przeszkodę. Dlatego lepiej te metodę zostawić zawodowcom i próbować wyciągnąć auto z poślizgu używając jedynie kontry.
- Gdy żadna z metod nie skutkuje, bo spóźniliśmy kontrę, a boimy się dodać gazu, nie pozostaje nam nic innego jak wykonać podczas jazdy tzw. Aaltonena (obrót samochodu wokół osi pionowej o 360 stopni). Jednak ten manewr mogą wykonać kierowcy, którzy go trenowali pod okiem instruktora. Rzadko zdarza się by amator opanował te technikę wychodzenia z poślizgu.
http://www.bankier.pl/
Ważne linki