23 Kwi. 2020
Zagłówek w każdym samochodzie pełni bardzo ważną funkcję, z czego większość kierowców nie zdaje sobie sprawy. Jest on obowiązkowym elementem wyposażenia samochodu i podobnie jak pasy odpowiada za nasze bezpieczeństwo. Jego głównym zadaniem jest ochrona głowy i szyjnego odcinka kręgosłupa. Nieprawidłowo ustawiony zagłówek nie spełnia swojej roli, którą jest stabilizacja głowy. W przypadku kolizji w znacznym stopniu podnosi ryzyko obrażeń kręgosłupa, które mogą doprowadzić do utraty życia. Pamiętajmy, że tylko od nas zależy jego prawidłowe ustawienie.
Jak wygląda prawidłowe ustawienie zagłówka
Prawidłowe ustawienie zagłówków to takie, kiedy górna jego część znajduje się nieznacznie wyżej od czubka głowy, gdyż w przypadku zderzenia, gdy ciało najpierw przemieszcza się do przodu, a następnie wraca do tylu jest ono nieznacznie podniesione do góry. Ustawienie zagłówka zbyt wysoko lub zbyt nisko powoduje, że nie spełnia on prawidłowo swojego zadania, a tym samym nasze kręgi szyjne nie są prawidłowo chronione. Z przeprowadzonych badań wynik, że ¾ kierowców bagatelizuje ten istotny problem nie regulując ustawienia zagłówków.
Aktywne zagłówki
Producenci samochodów, powoli zaczynają montować w samochodach aktywne zagłówki. Czym się różnią od normalnych? Zadaniem nowoczesnych zagłówków jest dostosować się do kierowcy w przypadku kolizji. Podczas wypadku przesuwają się do przodu i ku górze, znacznie przybliżając się do głowy kierowcy czy pasażera.
Przeprowadzone w tym kierunku badania dowiodły, że zastosowanie aktywnych zagłówków w samochodzie, zmniejsza urazy kręgów szyjnych. Kupując samochód, który wyposażony jest w aktywne zagłówki, unikasz problemu związanego z ich regulacją. Jednak cena pojazdów z takim wyposażeniem jest dla większości kierowców nieosiągalna.
Badania wykazują, że poprawnie ustawiony zagłówek może zmniejszyć o prawie 1/4 ryzyko urazu kręgosłupa szyjnego w przypadku kolizji. Należy zatem pamiętać, że tylko prawidłowo ustawiony zagłówek spełni swoja funkcję.
Ważne linki