20 Mar. 2014
Jednym z warunków prowadzenia samochodu przez osobę niepełnosprawną jest stały kontakt z kierownicą, nie może tak się zdarzyć, że przy wykonywaniu manewrów kierowca puszcza w jakimś momencie kierownicę.
Spełnienie takiego warunku umożliwia dodatkowy uchwyt na kierownicy.
|
Jak widać na podstawie zdjęcia, tylko umownie nazywany "gałką".
Dobór kształu zależy od stopnia, rodzaju niepełnosprawności kierowcy i jego możliwości manualnych.
Przy ograniczonych zdolnościach manualnych, np. przy tetraplegii lub paraplegii uchwyt może posiadać inny kształt.
|
W rzeczywistości uchwyty te są wykonane estetycznie (włącznie z wykończeniem skórą) a ponadto wykorzystywane do umieszczania na nich lub tuż obok różnych przycisków i wyłączników umożliwiających prowadzenie pojazdu.
Chodzi o to aby umożliwiać ich obsługę, a właściwie urządzeń nimi sterowanych bez odrywania ręki od kierownicy.
Na rynku dostępne są zarówno same gałki oraz tzw. tetraplegik (dostosowywany również na indywidualne zamówienie).
|
Niektóre zachodnie firmy wyprodukowały nawet uchwyty demontowalne na podobnej zasadzie jak szybkozłączki. Pozwala to na demontaż uchwytu, jeśli niepełnosprawny kierowca korzysta z pomocy kierowcy, któremu taki uchwyt nie jest potrzebny.
Przy kierownicach wykonywanych obecnie z miękich materiałów, wskazane jest aby obejma, na której jest mocowany uchwyt była stosunkowo szeroka. Zapobiega to przecinaniu plastiku lub skóry, którą jest pokryta kierownica.
Stosowanie tej zasady w połączeniu z odpowiednio dobranym uchwytem na kierownicy zapewnia bezpieczne prowadzenie samochodu, zwłaszcza przy wykonywaniu manewrów połączonych z wieloma obrotami kierownicy.
|
Ważne linki