Naukajazdy.pl - Serwis dla kursantów i ośrodków szkolenia kierowców.


Jedź motocyklem bez prawka na kat. A!


12 Sie. 2014

Ustawa o kierujących pojazdami dopuści osoby posiadające prawo jazdy kat. B do jazdy na motocyklach o pojemności do 125 cm sześc. Inna zamiana zezwala m.in. na podejście do egzaminu bez wcześniejszego szkolenia z teorii oraz zdawanie egzaminu samochodem, którym jeździło się na kursie.

Po przejściu przez Sejm i Senat ustawę podpisał prezydent Komorowski. Oznacza to, że osoby mające prawo jazdy kategorii B od trzech lat lub dłużej będą mogły poruszać się na motocyklach o pojemności 125 cm sześc.

Pierwotnie projekt zakładał, że zmiany będą dotyczyć tylko motocykli z automatyczną skrzynią biegów, ale na posiedzeniu Senatu zwrócono uwagę, że będzie to dyskryminacja producentów mających w swojej ofercie 125-tki z manualem. Pomimo że przedstawiciel Ministerstwa Transportu twierdził, że taki pomysł został wcześniej odrzucony, ostatecznie przyjęto poprawkę i nie będzie ograniczenia co do rodzaju skrzyni biegów.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

 

Koniec z teorią, łatwiejsza praktyka?

Duże zmiany czekają na tych, którzy chcą w przyszłości ubiegać się o prawo jazdy. Po nieudanym starcie systemu pytań teoretycznych nowa ustawa przewiduje wprowadzenie jednolitego systemu teleinformatycznego dla wszystkich podmiotów przeprowadzających egzaminy

Obecny system dla WORD-ów przygotowywały dwie firmy: Instytut Transportu Samochodowego (ITS) i Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW), lecz wyłącznie ta ostatnia wytwarza prawa jazdy i ma dostęp do systemu teleinformatycznego starostw.

Po zmianie przepisów PWPW podpisała umowy tylko z niektórymi WORD-ami. W konsekwencji pozostała część ośrodków nie ma dostępu do systemu w starostwach, bo wybrały system egzaminowania przygotowany przez ITS. Problem polega na tym, że systemy te nie są ze sobą kompatybilne.

Ustawa przywraca odpowiedzialność merytoryczną ministra transportu za treści zawarte w pytaniach egzaminacyjnych. Pytania testowe będzie układać państwowa komisja.

Bardzo dużą zmianą w przepisach jest zniesienie obowiązku odbycia przez kandydata na kierowcę części teoretycznej szkolenia. Oznacza to, że będzie można przystąpić do egzaminu państwowego bez uczestniczenia w zajęciach teoretycznych na kursie na prawo jazdy. Obowiązkowe pozostają tak zwane jazdy, czyli 15 godzin praktyki w zakresie prawa jazdy kategorii B+E lub 10 w zakresie prawa jazdy kategorii AM.

Ustawodawca ułatwił nieco egzamin praktyczny. Obecnie odbywa się on w samochodzie będącym na wyposażeniu danego WORD-u. Bardzo często dochodziło do sytuacji, że auta szkoły nie nadążały za ośrodkami egzaminacyjnymi w zmienianiu modeli aut wykorzystywanych do egzaminu. Wielokrotnie ujawniane były sytuacje, w których konkretna marka sprzedawała samochody dla WORD-u za symboliczną złotówkę, licząc na to, że ośrodki szkolenia będą zmuszone do zakupu konkretnego modelu.

Nowa ustawa przewiduje, że egzamin praktyczny będzie można odbyć samochodem, w którym odbywało się szkolenie.

Całkowitą nowością jest wprowadzenie w egzaminie praktycznym elementów eco drivingu. Kandydat na kierowcę będzie musiał wykazać się umiejętnością energooszczędnego poruszania się pojazdem po drodze.

Złą wiadomością jest to, że prawdopodobnie egzaminy nieco zdrożeją. Nowe przepisy mówią o wprowadzeniu przepisów ustanawiających obowiązek przekazania przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego 1,5 proc. opłaty za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu na prawo jazdy do budżetu państwa.

 

Podpisana ustawa o zmianie ustawy o kierujących pojazdami
Prezydent RP Bronisław Komorowski podpisał ustawę z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o kierujących pojazdami.
Czy warto skorzystać z jazd doszkalających?
Jeżeli nie czujesz się pewnie za kierownicą, a chcesz komfortowo i bezpiecznie poruszać się po drodze, warto skorzystać z kilku dodatkowych lekcji z instruktorem.
Zobacz także podobne wiadomości