03 Lut. 2011
Jest kilka koszmarów, o których kierowcy nawet boją się śnic … a co dopiero gdyby taki sen ujrzałby światło dzienne! Jednym z najgorszych jest na pewno brak możliwości użycia hamulca. Drugim - sytuacja, gdy wracamy na parking czy do garażu a tam po naszym samochodzie pozostały tylko ślady z pisku opon.
O ile w rzeczywistości od zdarzenia nr jeden ciężko byłoby się ustrzec tak od kradzieży każdy, nawet „domowym” sposobem może się zabezpieczać.
Podstawowe i najłatwiejsze zabezpieczenie to prawidłowe nawyki. Jest ich kilka m.in.:
· Nie pozostawianie torebek, portfeli, urządzeń GPS czy telefonów komórkowych w widocznym miejscu. Najlepiej zabierać je ze sobą lub chować w bagażniku.
· Zamykanie drzwi, okien, maski za każdym razem, gdy opuszczamy samochód.
· Nie zostawianie NIGDY klucza w stacyjce.
· Zabieranie kluczyków ze sobą, nawet jeżeli samochód pozostaje w zamkniętym garażu.
· Obserwacja osób „podziwiających” nasz samochód.
· Nie zostawianie żadnych dokumentów w samochodzie, przede wszystkim dowodu rejestracyjnego, ubezpieczenia czy umowy kupna.
· Parkowanie w miejscach oświetlonych a najlepiej na parkingach strzeżonych.
· Nie pozostawianie rowerów, nart czy innego sprzętu na dachach samochodów.
· Wyjmowanie panelu od radia samochodowego przed opuszczeniem pojazdu.
Powyższe propozycje do elementarne podstawy, ponadto we współczesnych autach zabezpieczenia przeciwkradzieżowe to przede wszystkim urządzenia elektroniczne
Wszystkie oferowane na polskim rynku urządzenia zabezpieczające muszą mieć certyfikat wydawany przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji. PIMOT jednocześnie opracował kryteria i wydaje certyfikaty skuteczności honorowane przez producentów i towarzystwa ubezpieczeniowe. Są one wydawane dla określonego typu urządzenia montowanego w konkretnym modelu samochodu. PIMOT podzielił urządzenia na cztery klasy skuteczności.
KLASA SKUTECZNOŚCI |
OPIS SYSTEMU |
Systemy autoalarmowe klasy popularnej (POP) |
to układy sterowane pilotem ze stałym kodem, z czujnikami otwarcia maski i drzwi, ostrzegające własną syreną lub klaksonem samochodu. |
Autoalarm klasy standard (STD) |
sterowany pilotem o zmiennym kodzie, próby kradzieży sygnalizuje syreną i mruganiem światłami oraz ma co najmniej jedną blokadę silnika i czujnik chroniący nadwozie przed włamaniem. |
System klasy profesjonalnej
(PRF) |
posiada własne (rezerwowe) zasilanie, klucz kodowy lub pilota ze zmiennym kodem, dwa czujniki chroniące nadwozie przed włamaniem, blokadę minimalnie dwóch obwodów elektrycznych odpowiedzialnych za uruchomienie silnika. Powinien być też odporny na uszkodzenia elektryczne i mechaniczne |
Klasa specjalna
(EXTRA) |
to najwyższa półka – do klasy PRF dołożony jest czujnik położenia samochodu, funkcja antynapadowa, radiowe powiadomienie. |
Podobny podział zastosowano w przypadku układów ingerujących w elektronikę samochodu, czyli immobiliserów i blokad elektronicznych.
KLASA SKUTECZNOŚCI |
OPIS SYSTEMU
|
Systemy autoalarmowe klasy popularnej (POP) |
system z jedną blokadą, np. pompy paliwa |
Autoalarm klasy standard (STD) |
charakteryzują się dwoma blokadami lub jedną blokadą kodowana. Urządzenie jest odporne na brak zasilania i rozkodowanie i posiada co najmniej 10 tys. kodów |
System klasy profesjonalnej (PRF) |
trzy blokady lub dwie, ale w tym jedna musi być kodowana. Inne cechy to min. tryb serwisowy, odporność na rozkodowanie, niemożliwe kopiowanie klucza |
Klasa specjalna (EXTRA) |
wymagania to ponad klasę PRF roczne skuteczne działanie |
Im więcej opcji działania i czujników zbierających informacje, tym lepiej. Dobrze jest stosować na raz dwa sposoby zabezpieczania auta – np. mechaniczny i elektroniczny. Spokojniejszy sen zapewni nam także montaż urządzenia w certyfikowanym zakładzie instalacyjnym i umieszczenie go w nietypowym miejscu. Nie można też zapominać o ubezpieczeniu – w przypadku nieszczęścia uda nam się odzyskać pieniądze.
Ważne linki