29 Sie. 2013
Chcesz aby Twoje auto było wyznacznikiem czystości i elegancji na drodze? Dbaj o niego przede wszystkim na myjni. Dobór odpowiednich środków pielęgnujących to nie lada wyczyn dlatego przygotowaliśmy poradnik gdzie, czym i w jaki sposób myć samochód aby jego lakier był dobrze zabezpieczony przed czynnikami atmosferycznymi.Wybór miejsca mycia samochodu.
Aby nasze auto nabrało upragnionego blasku, niezbędne jest przede wszystkim prawidłowe wybranie miejsca, w którym je umyjemy. Należy pamiętać, że ze względów prawnych, nie zawsze możemy umyć samochód na terenie własnej posesji. Wtedy jedynym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług komercyjnej myjni. Mycie auta na własnym podwórku może skończyć się mandatem, bowiem wiele gmin, na podstawie Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wprowadza zakaz tego typu działań na swoim obszarze(bądź wyraźnie je ogranicza). Zazwyczaj wymagane jest aby powstające ścieki, odprowadzane były bezpośrednio do kanalizacji miejskiej, bądź do specjalnych zbiorników bezodpływowych (np. przydomowych szamb).
Ręczna czy automatyczna?
Wybór myjni automatycznej to dla wielu kierowców ogromna wygoda. Po pierwsze, jest to usługa wykonywana szybko a po drugie, nie wymaga od właściciela pojazdu nadmiernego wysiłku fizycznego. Niestety, poważną wadą tego typu myjni są nagminne przypadki zaniedbywania przez ich właścicieli prawidłowej konserwacji ich urządzeń czyszczących (zwłaszcza szczotek), czego rezultatem może być powstanie na karoserii naszego auta kolistych rys. Poza tym, nawet jeśli szczotki na myjni będą nowe a nasze auto będzie silnie zabrudzone piaskiem i błotem, wstępne mycie nie zdoła w pełni usunąć pozostałego na lakierze piachu. W rezultacie szczotki czyszczące rozetrą po karoserii drobinki piasku i również uszkodzą powierzchnię lakieru.
Drugą alternatywą są ręczne myjnie bezdotykowe, które wyposażone są w wysokociśnieniowe myjki. Choć nie uszkodzą one naszego lakieru to jednak ich wadą jest brak możliwości używania przez ich użytkowników gąbek czy szczotek czyszczących podczas mycia. W konsekwencji efekt takiego czyszczenia lakieru, często pozostawia wiele do życzenia.
Idealna pora na mycie samochodu
Jeśli jednak dysponujemy odpowiednim miejscem, by samodzielnie umyć swoje auto pamiętajmy o kilku sprawach. Istotne jest by całą operacje przeprowadzać najlepiej na utwardzonej nawierzchni, odizolowanej od ziemi (piachu). Po drugie, nie należy czyścić karoserii samochodu w pełnym słońcu, bowiem na nagrzanym nadwoziu pozostaną wyraźne zacieki. Karoseria pojazdu musi być schłodzona, dlatego mycie auta najlepiej wykonać z rana bądź pod wieczór. Pamiętajmy, że samochód musi znajdować się w cieniu. Istotna jest także temperatura. Jeśli zamierzamy auto woskować to pamiętajmy, że należy to robić gdy temperatura na powietrzu jest nie mniejsza niż 15-stopni Celsjusza. Mycia auta na mrozie to także kiepski pomysł, dlatego lepiej w takim przypadku oddać auto w ręce fachowców.
Podział środków czyszczących i konserwujących lakier ze względu na ich przeznaczenie oraz moment użycia
Kolejnym etapem jest wybór odpowiednich środków czyszczących. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów, które nie tylko myją ale i zabezpieczają powłokę lakieru. Najbardziej popularne są szampony z dodatkową zawartością wosków konserwujących. Jest to rozwiązanie dobre jeśli nie mamy dodatkowego czasu na późniejsze woskowanie auta. Zalecamy jednak by przy najmniej 3 razy w roku wykonać kompleksowe mycie auta wraz z późniejszym woskowaniem. Efekt będzie znacznie trwalszy. Szampon wlewamy do napełnionego już wcześniej ciepła wodą wiadra(nigdy na odwrót). Nie używajmy do mycia samochodu żadnych płynów do mycia naczyń, bowiem niektóre z nich zawierają silne środki czyszczące i sole przeznaczone do usuwania tłuszczu, które mogą uszkodzić powłokę lakierniczą pojazdu.
Czym polerować, myć, szorować?
Zanim rozpoczniemy czyszczenie auta za pomocą szamponu, musimy całe nadwozie dokładnie opłukać wodą, by pozbyć się z jego powierzchni piasku i zastygłego błota. Dopiero wtedy, za pomocą czystej gąbki bądź szczotki , powinniśmy zacząć myć auto, zaczynając zawsze od jego dachu i sukcesywnie przemieszczając się w dół karoserii, czyścić poszczególne jego elementy. Ważne jest aby przepłukiwać gąbkę po umyciu każdego z elementów, w celu usunięcia zalegającego w niej piasku. Pomoże to uniknąć zarysowania jego drobinkami powierzchni lakieru. Oprócz gąbki i szczotki do czyszczenia lakieru można stosować specjalne rękawice z owczej wełny bądź myjki z mikrofibry, bowiem są one jeszcze lepsze od tradycyjnych gąbek(drobinki piasku wnikają w głąb myjki przez co na jej powierzchni jest znacznie mniej piasku).
Prawidłowa technika.
Nadwozie samochodu myjemy wykonując koliste ruchy gąbką (lub szczotką), dzięki czemu ograniczymy możliwość zarysowania lakieru. Poza tym unikajmy intensywnego tarcia lakieru gąbką w jednym miejscu. Jeśli zabrudzenie nie chce zniknąć, polejmy je kilkukrotnie wodą i szamponem i kontynuujmy dalej mycie gąbką. Mycie auta szamponem warto wykonać dwukrotnie, za każdym razem dokładnie spłukując je czystą wodą. Pozwoli to dokładniej usunąć zalegający, szczególnie w dolnej części nadwozia, brud.
Nietypowe i trudne do usunięcia z lakieru zabrudzenia.
Jeśli zauważymy na naszej karoserii zabrudzenia, które są uciążliwe do usunięcia za pomocą wody z szamponem, skorzystajmy ze specjalistycznych preparatów czyszczących. W każdym sklepie z chemią samochodową znajdziemy środki do usuwania owadów czy smoły. Szczególnie trudna do usunięcia z lakieru jest żywica z drzew, jednak i w tym przypadku bez problemu odnajdziemy specjalny preparat, który poradzi sobie z zabrudzeniem. Warto pamiętać, że większość tych specjalistycznych środków czyszczących ogranicza także ponowne powstanie zabrudzeń, dzięki wytworzeniu na danym elemencie ochronnej powłoki.
Mycie szyb.
Myjąc całe auto warto wstępnie wyczyścić także jego szyby. Dla uzyskania lepszego efektu konieczne jest posłużenie się płynem do szyb. Ważne jest aby płyn taki nie pienił się, tylko szybko odparowywał z powierzeni szkła, dzięki czemu znacznie łatwiej wypolerujemy wszystkie szyby(mycie płynem do szyb wykonajmy dopiero po suszeniu auta). Do uzyskania pełnego efektu wypolerujmy szyby także wewnątrz pojazdu.
Czyszczenie elementów plastikowych i gumowych
Aby nasze auto zyskało na wyglądzie warto zainwestować dodatkowe pieniądze w preparat do czyszczenia zewnętrznych elementów wykonanych z plastiku i gumy. Tzw. czernidła nie
dość, że czyszczą daną powierzchnię to dodatkowo nasycają ją kolorem, przez co wypłowiałe od słońca listwy czy zderzaki, wyglądają świeżo i atrakcyjnie. Efekt taki utrzymuje się przez kilka myć samochodu.
Suszenie karoserii (optymalne narzędzia itp.)
Po opłukaniu czystą wodą całego samochodu istotne jest, by dokładnie je wysuszyć. Zapobiegnie to powstawaniu na lakierze zacieków od wody a samo auto zyska wyrazistszy blask. Nie bez znaczenia jest rodzaj ścierki, którą posłużymy się do tego celu. Powszechnie dominuje opinia, że najlepszym materiałem do tego celu jest mikrofibra, która w porównaniu do np. irchy nie ściera warstwy ochronnego wosku z lakieru. To czy auto jest zupełnie czyste, sprawdzimy przecierając białą chusteczką higieniczną po powierzchni nadwozia.
Czyszczenie felg.
Zasadniczym problemem przy czyszczeniu felg samochodu (zwłaszcza aluminiowych), jest pył powstający w wyniku ścierania się klocków hamulcowych w trakcie ich pracy. Jego cześć trafia bezpośrednio na felgę pojazdu i bardzo silnie do niej przylega. Aby pozbyć się tego typu zabrudzeń wystarczy użyć specjalnej pasty do tego celu. Najpierw niewielką jej ilość nanosimy na zabrudzoną powierzchnię, po czym za pomocą czystej szmatki polerujmy felgę. Efekt pracy naprawdę robi wrażenie.
Ważne linki